SAREVA Product Advisory
Only iN Swedish

Podcast

Från Produkt Till Marknad

Together with my co-host, Thomas Nordén, I run a Swedish video podcast - "Från Produkt till Marknad" (translated: From Product To Market). This podcast is for people in B2B providing non-trivial products. We combine topics of Product, Marketing and Sales, three areas we think are rarely discussed in combination, but which we think should be. We share our own experiences, insights and mistakes - and we do it in Swedish.
Welcome!

Avsnitt

AVSNITT 5, 17 November, 2025

Kunder som verkligen bryr sig

I det här avsnittet går vi igenom hur man identifierar vilka företag som bryr sig mest om ens differentierad värde enligt April Dunfords positioneringsmetod. Kunder där vi inte bara kan tillföra något bra, utan där vi är allra bäst. Fokus ligger på djup kundkaraktäristik, dvs vilka egenskaper hos ett företag som gör att de upplever vår produkt som det signifikant bästa alternativet. Vi beskriver och exemplifierar varför traditionell segmentering (bransch, storlek, geografi) kan vara otillräcklig, och hur man egentligen hittar de kunder där produktens styrkor får störst praktisk effekt.
AVSNITT 4, 16 OKTOBER, 2025

Differentierat värde

I det här avsnittet pratar vi om differentierat värde, som är steg tre i April Dunfords positioneringsmetod. Vi tar upp flera frågeställningar, som tex: Vad är värde inom B2B, vad menar vi med differentierat värde och hur många värden bör man ha? Hur översätter man attribut till värde? Detta är kanske den viktigaste ingrediensen i positioneringen! Lyssna och missa inte alla exempel vi illustrerar dagens ämne med.
AVSNITT 3, 25 september, 2025

Unika attribut

I det här avsnittet fortsätter vi vår serie om April Dunfords positioneringsmetod och går in på steg två: unika attribut. Vi pratar om vad attribut egentligen är, hur de skiljer sig från fördelar och värde, och varför vissa attribut som vid en första anblick kan upplevas som negativa i själva verket kan vara inte bara positiva, utan avgörande styrkor. Vi tar som vanligt upp flera konkreta exempel!
AVSNITT 2, 25 september, 2025

De verkliga alternativen

I det här avsnittet djupdyker vi i det första steget av April Dunfords positioneringsmetod: True Competitive Alternatives - de verkliga alternativen kunden ser till din produkt. Vi pratar om varför konkurrensen inte alltid är vad vi tror, vad kunder faktiskt jämför oss med, och varför "status quo" kan vara vår största fiende. Vi går igenom flera exempel och visar vi hur man breddar sin förståelse för vad konkurrens egentligen innebär.
AVSNITT 1, 25 september, 2025

Introduktion till positionering

I det här avsnittet pratar vi om grunderna i positionering. Vi går igenom vad positionering är, varför det är så viktigt och hur April Dunfords metod hjälper oss att förstå processen att ta fram en bra positionering. Vi delar egna erfarenheter, jämför bra och dåliga exempel, och diskuterar hur en tydlig positionering exempelvis kan vara skillnaden mellan prispress och lönsamhet. Vi avslutar med konkreta tecken på när positioneringen inte fungerar – och varför det är avgörande att arbeta med sin positionering kontinuerligt.