Only iN Swedish

Podcast

Från Produkt Till Marknad

Together with my co-host, Thomas Nordén, I run a Swedish video podcast - "Från Produkt till Marknad" (translated: From Product To Market). This podcast is for people in B2B providing non-trivial products. We combine topics of Product, Marketing and Sales, three areas we think are rarely discussed in combination, but which we think should be. We share our own experiences, insights and mistakes - and we do it in Swedish.
Welcome!

Avsnitt

AVSNITT 3, 25 september, 2025

Unika attribut

I det här avsnittet fortsätter vi vår serie om April Dunfords positioneringsmetod och går in på steg två: unika attribut. Vi pratar om vad attribut egentligen är, hur de skiljer sig från fördelar och värde, och varför vissa attribut som vid en första anblick kan upplevas som negativa i själva verket kan vara inte bara positiva, utan avgörande styrkor. Vi tar som vanligt upp flera konkreta exempel!
AVSNITT 2, 25 september, 2025

De verkliga alternativen

I det här avsnittet djupdyker vi i det första steget av April Dunfords positioneringsmetod: True Competitive Alternatives - de verkliga alternativen kunden ser till din produkt. Vi pratar om varför konkurrensen inte alltid är vad vi tror, vad kunder faktiskt jämför oss med, och varför "status quo" kan vara vår största fiende. Vi går igenom flera exempel och visar vi hur man breddar sin förståelse för vad konkurrens egentligen innebär.
AVSNITT 1, 25 september, 2025

Introduktion till positionering

I det här avsnittet pratar vi om grunderna i positionering. Vi går igenom vad positionering är, varför det är så viktigt och hur April Dunfords metod hjälper oss att förstå processen att ta fram en bra positionering. Vi delar egna erfarenheter, jämför bra och dåliga exempel, och diskuterar hur en tydlig positionering exempelvis kan vara skillnaden mellan prispress och lönsamhet. Vi avslutar med konkreta tecken på när positioneringen inte fungerar – och varför det är avgörande att arbeta med sin positionering kontinuerligt.